Studia II stopnia

Kierunek kształcenia literatura popularna i kreacje światów gier (studia drugiego stopnia) należy do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych. Wypracowana koncepcja kształcenia zakłada, że wiedza humanistyczna, a szczególnie literaturoznawcza, jest konieczna w opisie i wyjaśnianiu świata. Z tego względu potrzebne kompetencje zawodowe należy kształtować w zakresie literaturoznawstwa (100%). Obejmują one w szczególności znajomość literatury popularnej, zasad tworzenia i rozwoju różnorodnych form literackich, metod krytycznej analizy tekstu literackiego oraz umiejętność wykorzystywania tej wiedzy do kreacji deskrypcyjnych modeli światów gier, postaci growych oraz fabuł w połączeniu z praktycznymi umiejętnościami konstrukcji gier planszowych, elementów gier cyfrowych oraz ich prototypowania. Studia drugiego stopnia na kierunku literatura popularna i kreacje światów gier pogłębiają wiedzę literaturoznawczą w odniesieniu do najnowszych zjawisk występujących w literaturze popularnej i sposobów ich analizowania.

Ze względu na różnorodność gier występujących we współczesnym przemyśle kulturowym projekt kształcenia obejmuje trzy zasadnicze bloki. Pierwszy związany jest z literaturą popularną i jej kontekstami. Drugi związany jest z groznawstwem i grywalizacją oraz ich praktycznym wykorzystaniem. Trzeci jest realizowany w ramach modułu specjalnościowego. W efekcie zastosowania takiego modelu uczenia student o preferencjach humanistyczno-growych może zdobywać wiedzę i kompetencje pozwalające mu na podejmowanie pracy w przemyśle kulturowym obok specjalistów z dziedzin takich jak informatyka, grafika komputerowa i pisanie kreatywne. Ze względu na fakt, że przemysł kultury zajmujący się produkcją gier jest jedną z najmłodszych i najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin biznesu związanego z kulturą popularną kształcenie potencjalnych pracowników tego przemysłu ciągle pozostaje akademickim wyzwaniem, czego efektem jest nie tylko mała ilość ośrodków akademickich kształcących na takich kierunkach, ale także brak jednolitej podstawy programowej.

Zasadnicze cechy kształtowania profesjonalnego twórcy światów gier obejmują: wyposażenie go w wiedzę dotyczącą mechanizmów rządzących literaturą popularną, jej kontekstami kulturowymi oraz rynkowymi, a także w kompetencje warsztatowe pozwalające na tworzenie fabuł gier oraz prototypowanie gier.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18