Egzaminy PNJN

Zasady przeprowadzania egzaminów z Praktycznej

Znajomości Języka Niemieckiego

w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego

 

Zasady ogólne

  1. Celem egzaminu z PZJN jest kontrola (ocena) nabytych i rozwijanych sprawności językowych, sprawdzanych zgodnie z obowiązującym daną grupę planem studiów (po 2, 4 i 6 semestrze na studiach pierwszego stopnia oraz po 2 i 3 semestrze na studiach drugiego stopnia). Egzamin nie sprawdza opanowania konkretnego materiału ale poziom nabycia umiejętności językowych w ramach bloku zajęć oznaczonych Praktyczna nauka języka niemieckiego (różne w poszczególnych semestrach studiów).
  2. Do egzaminu mogą przystąpić jedynie studenci, którzy otrzymali pozytywne oceny ze wszystkich przedmiotów składających się na moduł Praktycznej nauki języka niemieckiego w semestrze, w którym przeprowadzany jest egzamin.
  3. Brak zaliczenia z któregokolwiek z przedmiotów wchodzących w skład PNJN w dniu egzaminu uniemożliwia przystąpienie do egzaminu i skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej z egzaminu. Student może uzyskać brakujące zaliczenie w trakcie sesji egzaminacyjnej i przystąpić do egzaminu w trakcie sesji egzaminacyjnej poprawkowej, traktowanego wówczas jako egzamin poprawkowy.
  4. Zasady usprawiedliwiania nieobecności na egzaminie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim. Zwolnienia lekarskie honorowane są tylko w przypadku, gdy student/ka nie przystąpi do egzaminu.
  5. W przypadku uzyskania ocen negatywnych z egzaminu PZJN w pierwszym i drugim terminie studentowi przysługuje na zasadach określonych w regulaminie studiów prawo do jednorazowego egzaminu warunkowego. Egzamin warunkowy musi odbyć się w kolejnym semestrze studiów.
  6. Za minimalne/docelowe dla poszczególnych poziomów kształcenia ustala się następujące poziomy biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego:
  • poziom co najmniej A2+, docelowo B1 – dla studentów po I roku studiów I°;
  • poziom co najmniej B1, docelowo B2 – dla studentów po II roku studiów I°;
  • poziom C1 – dla studentów po III roku studiów I°;
  • poziom co najmniej C1, docelowo C2 – dla studentów po I roku studiów II°;
  1. Oceny z egzaminów zdawanych w centrach językowych na polskich uczelniach oraz międzynarodowe certyfikaty językowe nie są podstawą do zwolnienia z egzaminu z praktycznej znajomości języka niemieckiego kończącego dany rok akademicki.
  2. Terminy egzaminu z PZJN, ze względu na swoją logistykę i liczbę zaangażowanych osób, nie mogą być ustalane indywidualnie.
  3. Studenci mający problemy ze wzrokiem, z niepełnosprawnością ruchową, dysgrafią, dysleksją oraz innymi specjalnymi potrzebami winni przed egzaminem powiadomić o tym zastępcę dyrektora IFG oraz przewodniczących odpowiednich komisji egzaminacyjnych PZJN. Taka informacja, złożona wystarczająco wcześnie, około MIESIĄCA przed planowanymi egzaminami, umożliwi odpowiednie przygotowanie egzaminu dla tych studentów.

 

Struktura egzaminu

  1. Egzamin z PNJN składa się z dwóch części: części pisemnej oraz części ustnej. Obie części egzaminu są przeprowadzane i oceniane przez co najmniej dwuosobową komisję (dla danego roku może być powołana jedna lub więcej komisji). Część pisemna jest przeprowadzana osobno, przed częścią ustną.
  2. Egzamin pisemny (EP) składa się:
  • na studiach pierwszego stopnia z czterech części (Tryb 01):
    • Hörverstehen (słuchanie ze zrozumieniem) 45 min. – 15 pkt.,
    • Leseverstehen (czytanie ze zrozumieniem) 60 min. – 15 pkt.,
    • Aufsatz (wypowiedź pisemna) 60 min. – 20 pkt.,
    • Grammatik (test leksykalno-gramatyczny) 45 min. – 20 pkt.;
  • na studiach drugiego stopnia z trzech części (Tryb 02):
    • Hörverstehen (słuchanie ze zrozumieniem) 45 min. – 15 pkt.,
    • Leseverstehen (czytanie ze zrozumieniem) 60 min. – 15 pkt.,
    • Aufsatz (wypowiedź pisemna) 90 min. – 40 pkt.,
  1. Łączna ilość punktów za wszystkie części egzaminu pisemnego wynosi maks. 70 pkt. Po części „Leseverstehen” następuje trzydziestominutowa przerwa.
  2. Egzamin ustny (EU) przeprowadzany jest po egzaminie pisemnym z PZJN. Do części ustnej studentka/student ma prawo przystąpić z wynikiem 36 pkt. (50% + 1 pkt.) z części pisemnej.
  3. Egzamin ustny ma formę rozmowy ze studentem w języku niemieckim przeprowadzonej przez co najmniej dwuosobową komisję (dla danego roku może być powołana jedna lub więcej komisji) i składa się z trzech etapów.
  • Etap I obejmuje 3 zagadnienia (tematy), przygotowywane samodzielnie przez studentkę/studenta i przekazywane przewodniczącemu komisji przez starostę roku z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. Zagadnienia nie mogą dotyczyć treści omawianych na zajęciach. Podczas egzaminu przewodniczący komisji wybiera jeden z proponowanych trzech tematów do szczegółowego omówienia. Wypowiedź ma charakter monologowy, komisja ma jednak prawo zadawania pytań.
  • Etap II obejmuje losowanie zagadnień z listy pytań przygotowanych przez komisję egzaminacyjną, z których studentka/student wybiera jedno. Czas na przygotowanie wypowiedzi - ok. 5 minut. Wypowiedź ma charakter monologowy.
  • Etap III obejmuje losowanie zagadnień z listy pytań przygotowanych przez komisję egzaminacyjną, z których studentka/student wybiera jedno. Czas na przygotowanie wypowiedzi - ok. 5 minut. Wypowiedź ma charakter monologowo-dialogowy (odpowiedź na wybrane pytanie i rozmowa z komisją).
  1. Treści składające się na egzamin pisemny (tj. test gramatyczno-leksykalny, wypowiedź pisemna na zadany temat, rozumienie tekstu czytanego i słuchanego) i egzamin ustny (tj. wypowiedź ustna sterowana) obejmują kompetencje określone przez przyjęte dla poszczególnych etapów kształcenia poziomy biegłości językowej (por. ESOKJ), jak również treści programowe zrealizowane podczas zajęć z praktycznej nauki języka (treści te podane są przez prowadzących oraz przedstawione w sylabusach do poszczególnych zajęć). O ostatecznej formie i treściach egzaminu decyduje przewodniczący komisji.
  2. Za wyjątkiem przypadków szczególnych, studenci mogą opuszczać sale egzaminacyjną jedynie w czasie przewidzianej przerwy.
  3. W czasie trwania egzaminu (część pisemna i ustna) obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych.
  4. Korzystanie z niedozwolonych pomocy naukowych oraz niedozwolone próby porozumiewania się skutkują natychmiastowym usunięciem studenta z sali, uzyskaniem przez niego oceny niedostatecznej oraz obowiązkiem przystąpienia do egzaminu poprawkowego.
  5. Student ma prawo wglądu do prac z części pisemnej po zakończeniu całego egzaminu i podaniu oceny łącznej. Termin wglądu ustala przewodniczący komisji. Poza ustalonym terminem, student nie ma prawa wglądu w swoje prace egzaminacyjne.

 

Zasady oceniania

  1. Studentka/student otrzymuje z poszczególnych części egzaminu punkty. Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania z obu części egzaminu z PZJN = 100 pkt. (70 pkt. dla części pisemnej (EP) i 30 pkt. dla części ustnej (EU)).
  2. O wynikach cząstkowych z poszczególnych komponentów i wyniku końcowym z egzaminu z PZJN studenci informowani są przez przewodniczącego komisji dopiero po egzaminie ustnym.
  3. Wynik egzaminu ustala się na podstawie sumy punktów uzyskanych w obu częściach egzaminu z zastosowaniem poniższej skali ocen:

 

Zakres punktów:

Ocena łączna:

0 - 59,9 pkt.

 

60 – 67,9 pkt.

3,0 (dostateczny)

68 – 75,9 pkt.

3,5 (dostateczny plus)

76 – 83,9 pkt.

4,0 (dobry)

84 – 92,9 pkt.

4,5 (dobry plus)

93 – 100 pkt.

5,0 (bardzo dobry)

 

  1. Ocena końcowa z bloku zajęć jest średnią ważoną: średnia ocen z ćwiczeń stanowi 50% oraz ocena z egzaminu stanowi 50% oceny końcowej. Obowiązuje następująca skala wartości średniej ważonej:

 

Zakres:

Ocena końcowa:

        – 3,24

3,0 (dostateczny)

3,25 – 3,74

3,5 (dostateczny plus)

3,75 – 4,24

4,0 (dobry)

4,25 – 4,74

4,5 (dobry plus)

4,75 – 5,00

5,0 (bardzo dobry)

 

Kryteria oceny pracy pisemnej (Aufsatz)

 

Praca pisemna podlega ocenie wg następujących kryteriów:

 

Tryb 01

 

  1. Poprawność języka (stosowanie poprawnych struktur gramatycznych i ortograficznych) [maks. 10 pkt.]

 

  • za każdy błąd gramatyczny odejmujemy 0,7 pkt.
  • za błędy ortograficzne / interpunkcyjne odejmujemy 0,3 pkt.

 

  1. Treść i kompozycja (zgodność z tematem / trafność wypowiedzi / wyczerpanie tematu / wiedza na temat / uwzględnienie wszystkich części pracy [wstęp, rozwinięcie, zakończenie] / zachowanie proporcji między częściami pracy / zgodność pracy z daną formą stylistyczną / logiczny układ treści / spójność pracy) [maks. 5 pkt.]

 

 

Student/ka …

Praca …

5

  • pisze wyczerpująco
  • właściwie zrozumiał/a polecenie zawarte w temacie
  • uwzględnił/a wszystkie elementy tematu
  • wykazuje się dużą wiedzą na dany temat
  • w pełni odpowiada danej formie stylistycznej
  • jest poprawna pod względem kompozycji
  • ma (bardzo) logiczny układ
  • jest spójna - zdania powiązane ze sobą w sposób logiczny

4

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.

3

  • formułuje wypowiedź niezbyt wyczerpującą
  • właściwie zrozumiał polecenie zawarte w temacie
  • wykazuje dosyć słabą wiedzą na dany temat
  • jest niespójna
  • nie w pełni odpowiada formie stylistycznej
  • wykazuje niedociągnięcia w logicznym układzie treści

2

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.

1

  • wypowiada się pisemnie, stosując znikomą ilość informacji
  • wypowiada się nie na temat lub nie udziela odpowiedzi
  • nie wykazuje się wiedzą na dany temat
  • nie odpowiada formie stylistycznej
  • odznacza się brakiem spójności tekstu (chaos w połączeniach zdaniowych)
  • jest niepoprawnie zbudowana

0

Ocena nie jest możliwa

 

  1. Środki wyrazu (stosowanie poprawnych struktur leksykalnych / styl języka odpowiadający formie stylistycznej / stosowanie urozmaiconego słownictwa oraz struktur gramatycznych) [maks. 5 pkt.]

 

  • za każdy błąd leksykalny i stylistyczny odejmujemy 0,5 pkt.

 

5

W wypowiedzi w sposób ciągły student/ka stosuje obszerne i poprawne słownictwo oraz struktury leksykalne, wzbogacone o wyrażenia frazeologiczne.

4

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.

3

W wypowiedzi student/ka stosuje zasadniczo poprawne, choć ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się nieliczne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.

2

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.

1

W wypowiedzi student/ka stosuje bardzo ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się bardzo częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się wielokrotne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.

0

Ocena nie jest możliwa

 

Tryb 02

 

  1. Poprawność języka (stosowanie poprawnych struktur gramatycznych i ortograficznych) [max. 20 pkt.]

 

  • za każdy błąd gramatyczny odejmujemy 1,0 pkt.
  • za błędy ortograficzne / interpunkcyjne odejmujemy 0,5 pkt.

 

  1. Treść i kompozycja (zgodność z tematem / trafność wypowiedzi / wyczerpanie tematu / wiedza na temat / uwzglęnienie wszystkich części pracy [wstęp, rozwinięcie, zakończenie] / zachowanie proporcji między częściami pracy / zgodność pracy z daną formą stylistyczną / logiczny układ treści / spójność pracy) [maks. 10 pkt.]

 

 

Student/ka …

Praca …

10 - 8

  • pisze wyczerpująco
  • właściwie zrozumiał/a polecenie zawarte w temacie
  • uwzględnił/a wszystkie elementy tematu
  • wykazuje się dużą wiedzą na dany temat
  • w pełni odpowiada danej formie stylistycznej
  • jest poprawna pod względem kompozycji
  • ma (bardzo) logiczny układ
  • jest spójna - zdania powiązane ze sobą w sposób logiczny

7 - 4

  • formułuje wypowiedź niezbyt wyczerpującą
  • właściwie zrozumiał/a polecenie zawarte w temacie
  • wykazuje dosyć słabą wiedzą na dany temat
  • jest niespójna
  • nie w pełni odpowiada formie stylistycznej
  • wykazuje niedociągnięcia w logicznym układzie treści

3 - 1

  • wypowiada się pisemnie, stosując znikomą ilość informacji
  • wypowiada się nie na temat lub nie udziela odpowiedzi
  • nie wykazuje się wiedzą na dany temat
  • nie odpowiada formie stylistycznej
  • odznacza się brakiem spójności tekstu (chaos w połączeniach zdaniowych)
  • jest niepoprawnie zbudowana

0

Ocena nie jest możliwa

 

  1. Środki wyrazu (stosowanie poprawnych struktur leksykalnych / styl języka odpowiadający formie stylistycznej / stosowanie urozmaiconego słownictwa oraz struktur gramatycznych) [maks. 10 pkt.]

 

  • za każdy błąd leksykalny i stylistyczny odejmujemy 1,0 pkt.

 

10 - 8

W wypowiedzi w sposób ciągły student/ka stosuje obszerne i poprawne słownictwo oraz struktury leksykalne, wzbogacone o wyrażenia frazeologiczne.

7 - 4

W wypowiedzi student/ka stosuje zasadniczo poprawne, choć ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się nieliczne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.

3 - 1

W wypowiedzi student/ka stosuje bardzo ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się bardzo częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się wielokrotne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.

0

Ocena nie jest możliwa

 

Kryteria oceny egzaminu ustnego

 

Część A: Ocena ogólna

 

 

Student/ka …

5

  • wypowiada się bez kłopotu i w sposób naturalny
  • bez kłopotu podtrzymuje konwersację
  • reaguje płynnie i bez kłopotu odpowiada na pytania
  • wypowiada się obszernie i w związku z pytaniami

4

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.

3

  • bez problemu prowadzi rozmowy, z pewnymi ograniczeniami
  • zasadniczo podtrzymuje komunikację
  • właściwe reaguje i odpowiada na większość pytań
  • zazwyczaj wypowiada się w związku z pytaniami

2

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.

1

  • nieustannie ma problemy w trakcie rozmowy
  • wypowiedzi niewiele wnoszą do rozmowy
  • ma duże problemy z odpowiedzią na pytania
  • rzadko wypowiada się w związku z pytaniami

0

Ocena nie jest możliwa

 

Część B: Ocena szczegółowa

 

 

Umiejętności komunikacyjne

Elastyczność językowa, spójność, zwięzłość

Słownictwo

Wymowa, akcent, melodia zdaniowa

 

Student/ka …

Student/ka …

Słownictwo studenta/tki …

Student/ka …

5

  • mówi płynnie i robi jedynie naturalne pauzy
  • nie wymaga dodatkowej pomocy
  • wypowiada się na temat
  • podtrzymuje komunikację przy pomocy właściwych strategii interakcji
  • wykorzystuje szerokie spektrum struktur zdaniowych
  • buduje poprawne zdania
  • formułuje spójne wypowiedzi
  • jest obszerne
  • jest używane właściwie w sposób ciągły
  • wypowiada się w sposób w pełni zrozumiały
  • używa właściwej wymowy i melodii zdaniowej
  • sygnalizuje intencje komunikacyjne przy pomocy różnorodnej melodii zdaniowej

4

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.

3

  • opóźnia wypowiedź szukając słownictwa
  • wymaga sporadycznie dodatkowej pomocy
  • wypowiada się zasadniczo na temat
  • korzysta w pewnym stopniu ze strategii podtrzymywania komunikacji
  • wykorzystuje odpowiednie struktury zdaniowe
  • buduje przeważnie poprawne zdania
  • formułuje przeważnie spójne wypowiedzi
  • jest dostatecznie obszerne
  • jest zasadniczo poprawne z nielicznymi przypadkami niewłaściwego doboru słów
  • jest zrozumiały/a przy niewielkim wysiłku
  • używa dostatecznie poprawnej wymowy i melodii zdaniowej
  • nie zawsze sygnalizuje intencje komunikacyjne przy pomocy odpowiedniej melodii zdaniowej

2

Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.

1

  • wypowiada się często z dłuższymi przerwami
  • wymaga znacznej pomocy
  • wypowiada się nie na temat
  • rzadko korzysta ze strategii podtrzymywania komunikacji
  • wykorzystuje bardzo ograniczone spektrum struktur zdaniowych
  • wykazuje dużą niepewność przy korzystaniu ze struktur językowych
  • rzadko formułuje spójne wypowiedzi
  • jest bardzo ograniczone
  • jest używane przeważnie niepoprawnie
  • jest zrozumiały/a jedynie z dużym trudem
  • używa wymowy, akcentu oraz intonacji w taki sposób, że treść jest z trudem zrozumiała
  • sporadycznie używa melodii zdaniowej w celu zasygnalizowania intencji komunikacyjnej

0

Ocena nie jest możliwa

Ocena nie jest możliwa

Ocena nie jest możliwa

Ocena nie jest możliwa

 


    Karta oceny studenta
word-ikona.jpg      ikona_pdf.png
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18