Zasady przeprowadzania egzaminów z Praktycznej
Znajomości Języka Niemieckiego
w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zasady ogólne
- Celem egzaminu z PZJN jest kontrola (ocena) nabytych i rozwijanych sprawności językowych, sprawdzanych zgodnie z obowiązującym daną grupę planem studiów (po 2, 4 i 6 semestrze na studiach pierwszego stopnia oraz po 2 i 3 semestrze na studiach drugiego stopnia). Egzamin nie sprawdza opanowania konkretnego materiału ale poziom nabycia umiejętności językowych w ramach bloku zajęć oznaczonych Praktyczna nauka języka niemieckiego (różne w poszczególnych semestrach studiów).
- Do egzaminu mogą przystąpić jedynie studenci, którzy otrzymali pozytywne oceny ze wszystkich przedmiotów składających się na moduł Praktycznej nauki języka niemieckiego w semestrze, w którym przeprowadzany jest egzamin.
- Brak zaliczenia z któregokolwiek z przedmiotów wchodzących w skład PNJN w dniu egzaminu uniemożliwia przystąpienie do egzaminu i skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej z egzaminu. Student może uzyskać brakujące zaliczenie w trakcie sesji egzaminacyjnej i przystąpić do egzaminu w trakcie sesji egzaminacyjnej poprawkowej, traktowanego wówczas jako egzamin poprawkowy.
- Zasady usprawiedliwiania nieobecności na egzaminie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim. Zwolnienia lekarskie honorowane są tylko w przypadku, gdy student/ka nie przystąpi do egzaminu.
- W przypadku uzyskania ocen negatywnych z egzaminu PZJN w pierwszym i drugim terminie studentowi przysługuje na zasadach określonych w regulaminie studiów prawo do jednorazowego egzaminu warunkowego. Egzamin warunkowy musi odbyć się w kolejnym semestrze studiów.
- Za minimalne/docelowe dla poszczególnych poziomów kształcenia ustala się następujące poziomy biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego:
- poziom co najmniej A2+, docelowo B1 – dla studentów po I roku studiów I°;
- poziom co najmniej B1, docelowo B2 – dla studentów po II roku studiów I°;
- poziom C1 – dla studentów po III roku studiów I°;
- poziom co najmniej C1, docelowo C2 – dla studentów po I roku studiów II°;
- Oceny z egzaminów zdawanych w centrach językowych na polskich uczelniach oraz międzynarodowe certyfikaty językowe nie są podstawą do zwolnienia z egzaminu z praktycznej znajomości języka niemieckiego kończącego dany rok akademicki.
- Terminy egzaminu z PZJN, ze względu na swoją logistykę i liczbę zaangażowanych osób, nie mogą być ustalane indywidualnie.
- Studenci mający problemy ze wzrokiem, z niepełnosprawnością ruchową, dysgrafią, dysleksją oraz innymi specjalnymi potrzebami winni przed egzaminem powiadomić o tym zastępcę dyrektora IFG oraz przewodniczących odpowiednich komisji egzaminacyjnych PZJN. Taka informacja, złożona wystarczająco wcześnie, około MIESIĄCA przed planowanymi egzaminami, umożliwi odpowiednie przygotowanie egzaminu dla tych studentów.
Struktura egzaminu
- Egzamin z PNJN składa się z dwóch części: części pisemnej oraz części ustnej. Obie części egzaminu są przeprowadzane i oceniane przez co najmniej dwuosobową komisję (dla danego roku może być powołana jedna lub więcej komisji). Część pisemna jest przeprowadzana osobno, przed częścią ustną.
- Egzamin pisemny (EP) składa się:
- na studiach pierwszego stopnia z czterech części (Tryb 01):
- Hörverstehen (słuchanie ze zrozumieniem) 45 min. – 15 pkt.,
- Leseverstehen (czytanie ze zrozumieniem) 60 min. – 15 pkt.,
- Aufsatz (wypowiedź pisemna) 60 min. – 20 pkt.,
- Grammatik (test leksykalno-gramatyczny) 45 min. – 20 pkt.;
- na studiach drugiego stopnia z trzech części (Tryb 02):
- Hörverstehen (słuchanie ze zrozumieniem) 45 min. – 15 pkt.,
- Leseverstehen (czytanie ze zrozumieniem) 60 min. – 15 pkt.,
- Aufsatz (wypowiedź pisemna) 90 min. – 40 pkt.,
- Łączna ilość punktów za wszystkie części egzaminu pisemnego wynosi maks. 70 pkt. Po części „Leseverstehen” następuje trzydziestominutowa przerwa.
- Egzamin ustny (EU) przeprowadzany jest po egzaminie pisemnym z PZJN. Do części ustnej studentka/student ma prawo przystąpić z wynikiem 36 pkt. (50% + 1 pkt.) z części pisemnej.
- Egzamin ustny ma formę rozmowy ze studentem w języku niemieckim przeprowadzonej przez co najmniej dwuosobową komisję (dla danego roku może być powołana jedna lub więcej komisji) i składa się z trzech etapów.
- Etap I obejmuje 3 zagadnienia (tematy), przygotowywane samodzielnie przez studentkę/studenta i przekazywane przewodniczącemu komisji przez starostę roku z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. Zagadnienia nie mogą dotyczyć treści omawianych na zajęciach. Podczas egzaminu przewodniczący komisji wybiera jeden z proponowanych trzech tematów do szczegółowego omówienia. Wypowiedź ma charakter monologowy, komisja ma jednak prawo zadawania pytań.
- Etap II obejmuje losowanie zagadnień z listy pytań przygotowanych przez komisję egzaminacyjną, z których studentka/student wybiera jedno. Czas na przygotowanie wypowiedzi - ok. 5 minut. Wypowiedź ma charakter monologowy.
- Etap III obejmuje losowanie zagadnień z listy pytań przygotowanych przez komisję egzaminacyjną, z których studentka/student wybiera jedno. Czas na przygotowanie wypowiedzi - ok. 5 minut. Wypowiedź ma charakter monologowo-dialogowy (odpowiedź na wybrane pytanie i rozmowa z komisją).
- Treści składające się na egzamin pisemny (tj. test gramatyczno-leksykalny, wypowiedź pisemna na zadany temat, rozumienie tekstu czytanego i słuchanego) i egzamin ustny (tj. wypowiedź ustna sterowana) obejmują kompetencje określone przez przyjęte dla poszczególnych etapów kształcenia poziomy biegłości językowej (por. ESOKJ), jak również treści programowe zrealizowane podczas zajęć z praktycznej nauki języka (treści te podane są przez prowadzących oraz przedstawione w sylabusach do poszczególnych zajęć). O ostatecznej formie i treściach egzaminu decyduje przewodniczący komisji.
- Za wyjątkiem przypadków szczególnych, studenci mogą opuszczać sale egzaminacyjną jedynie w czasie przewidzianej przerwy.
- W czasie trwania egzaminu (część pisemna i ustna) obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych.
- Korzystanie z niedozwolonych pomocy naukowych oraz niedozwolone próby porozumiewania się skutkują natychmiastowym usunięciem studenta z sali, uzyskaniem przez niego oceny niedostatecznej oraz obowiązkiem przystąpienia do egzaminu poprawkowego.
- Student ma prawo wglądu do prac z części pisemnej po zakończeniu całego egzaminu i podaniu oceny łącznej. Termin wglądu ustala przewodniczący komisji. Poza ustalonym terminem, student nie ma prawa wglądu w swoje prace egzaminacyjne.
Zasady oceniania
- Studentka/student otrzymuje z poszczególnych części egzaminu punkty. Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania z obu części egzaminu z PZJN = 100 pkt. (70 pkt. dla części pisemnej (EP) i 30 pkt. dla części ustnej (EU)).
- O wynikach cząstkowych z poszczególnych komponentów i wyniku końcowym z egzaminu z PZJN studenci informowani są przez przewodniczącego komisji dopiero po egzaminie ustnym.
- Wynik egzaminu ustala się na podstawie sumy punktów uzyskanych w obu częściach egzaminu z zastosowaniem poniższej skali ocen:
Zakres punktów:
|
Ocena łączna:
|
0 - 59,9 pkt.
|
|
60 – 67,9 pkt.
|
3,0 (dostateczny)
|
68 – 75,9 pkt.
|
3,5 (dostateczny plus)
|
76 – 83,9 pkt.
|
4,0 (dobry)
|
84 – 92,9 pkt.
|
4,5 (dobry plus)
|
93 – 100 pkt.
|
5,0 (bardzo dobry)
|
- Ocena końcowa z bloku zajęć jest średnią ważoną: średnia ocen z ćwiczeń stanowi 50% oraz ocena z egzaminu stanowi 50% oceny końcowej. Obowiązuje następująca skala wartości średniej ważonej:
Zakres:
|
Ocena końcowa:
|
– 3,24
|
3,0 (dostateczny)
|
3,25 – 3,74
|
3,5 (dostateczny plus)
|
3,75 – 4,24
|
4,0 (dobry)
|
4,25 – 4,74
|
4,5 (dobry plus)
|
4,75 – 5,00
|
5,0 (bardzo dobry)
|
Kryteria oceny pracy pisemnej (Aufsatz)
Praca pisemna podlega ocenie wg następujących kryteriów:
Tryb 01
- Poprawność języka (stosowanie poprawnych struktur gramatycznych i ortograficznych) [maks. 10 pkt.]
- za każdy błąd gramatyczny odejmujemy 0,7 pkt.
- za błędy ortograficzne / interpunkcyjne odejmujemy 0,3 pkt.
- Treść i kompozycja (zgodność z tematem / trafność wypowiedzi / wyczerpanie tematu / wiedza na temat / uwzględnienie wszystkich części pracy [wstęp, rozwinięcie, zakończenie] / zachowanie proporcji między częściami pracy / zgodność pracy z daną formą stylistyczną / logiczny układ treści / spójność pracy) [maks. 5 pkt.]
|
Student/ka …
|
Praca …
|
5
|
- pisze wyczerpująco
- właściwie zrozumiał/a polecenie zawarte w temacie
- uwzględnił/a wszystkie elementy tematu
- wykazuje się dużą wiedzą na dany temat
|
- w pełni odpowiada danej formie stylistycznej
- jest poprawna pod względem kompozycji
- ma (bardzo) logiczny układ
- jest spójna - zdania powiązane ze sobą w sposób logiczny
|
4
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.
|
3
|
- formułuje wypowiedź niezbyt wyczerpującą
- właściwie zrozumiał polecenie zawarte w temacie
- wykazuje dosyć słabą wiedzą na dany temat
|
- jest niespójna
- nie w pełni odpowiada formie stylistycznej
- wykazuje niedociągnięcia w logicznym układzie treści
|
2
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.
|
1
|
- wypowiada się pisemnie, stosując znikomą ilość informacji
- wypowiada się nie na temat lub nie udziela odpowiedzi
- nie wykazuje się wiedzą na dany temat
|
- nie odpowiada formie stylistycznej
- odznacza się brakiem spójności tekstu (chaos w połączeniach zdaniowych)
- jest niepoprawnie zbudowana
|
0
|
Ocena nie jest możliwa
|
- Środki wyrazu (stosowanie poprawnych struktur leksykalnych / styl języka odpowiadający formie stylistycznej / stosowanie urozmaiconego słownictwa oraz struktur gramatycznych) [maks. 5 pkt.]
- za każdy błąd leksykalny i stylistyczny odejmujemy 0,5 pkt.
5
|
W wypowiedzi w sposób ciągły student/ka stosuje obszerne i poprawne słownictwo oraz struktury leksykalne, wzbogacone o wyrażenia frazeologiczne.
|
4
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.
|
3
|
W wypowiedzi student/ka stosuje zasadniczo poprawne, choć ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się nieliczne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.
|
2
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.
|
1
|
W wypowiedzi student/ka stosuje bardzo ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się bardzo częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się wielokrotne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.
|
0
|
Ocena nie jest możliwa
|
Tryb 02
- Poprawność języka (stosowanie poprawnych struktur gramatycznych i ortograficznych) [max. 20 pkt.]
- za każdy błąd gramatyczny odejmujemy 1,0 pkt.
- za błędy ortograficzne / interpunkcyjne odejmujemy 0,5 pkt.
- Treść i kompozycja (zgodność z tematem / trafność wypowiedzi / wyczerpanie tematu / wiedza na temat / uwzglęnienie wszystkich części pracy [wstęp, rozwinięcie, zakończenie] / zachowanie proporcji między częściami pracy / zgodność pracy z daną formą stylistyczną / logiczny układ treści / spójność pracy) [maks. 10 pkt.]
|
Student/ka …
|
Praca …
|
10 - 8
|
- pisze wyczerpująco
- właściwie zrozumiał/a polecenie zawarte w temacie
- uwzględnił/a wszystkie elementy tematu
- wykazuje się dużą wiedzą na dany temat
|
- w pełni odpowiada danej formie stylistycznej
- jest poprawna pod względem kompozycji
- ma (bardzo) logiczny układ
- jest spójna - zdania powiązane ze sobą w sposób logiczny
|
7 - 4
|
- formułuje wypowiedź niezbyt wyczerpującą
- właściwie zrozumiał/a polecenie zawarte w temacie
- wykazuje dosyć słabą wiedzą na dany temat
|
- jest niespójna
- nie w pełni odpowiada formie stylistycznej
- wykazuje niedociągnięcia w logicznym układzie treści
|
3 - 1
|
- wypowiada się pisemnie, stosując znikomą ilość informacji
- wypowiada się nie na temat lub nie udziela odpowiedzi
- nie wykazuje się wiedzą na dany temat
|
- nie odpowiada formie stylistycznej
- odznacza się brakiem spójności tekstu (chaos w połączeniach zdaniowych)
- jest niepoprawnie zbudowana
|
0
|
Ocena nie jest możliwa
|
- Środki wyrazu (stosowanie poprawnych struktur leksykalnych / styl języka odpowiadający formie stylistycznej / stosowanie urozmaiconego słownictwa oraz struktur gramatycznych) [maks. 10 pkt.]
- za każdy błąd leksykalny i stylistyczny odejmujemy 1,0 pkt.
10 - 8
|
W wypowiedzi w sposób ciągły student/ka stosuje obszerne i poprawne słownictwo oraz struktury leksykalne, wzbogacone o wyrażenia frazeologiczne.
|
7 - 4
|
W wypowiedzi student/ka stosuje zasadniczo poprawne, choć ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się nieliczne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.
|
3 - 1
|
W wypowiedzi student/ka stosuje bardzo ograniczone słownictwo i struktury leksykalne, w wypowiedzi pojawiają się bardzo częste powtórzenia, brak jest wyrazów bliskoznacznych (synonimów) i wyrażeń frazeologicznych, pojawiają się wielokrotne błędy w użyciu zasobów leksykalnych.
|
0
|
Ocena nie jest możliwa
|
Kryteria oceny egzaminu ustnego
Część A: Ocena ogólna
|
Student/ka …
|
5
|
- wypowiada się bez kłopotu i w sposób naturalny
- bez kłopotu podtrzymuje konwersację
- reaguje płynnie i bez kłopotu odpowiada na pytania
- wypowiada się obszernie i w związku z pytaniami
|
4
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.
|
3
|
- bez problemu prowadzi rozmowy, z pewnymi ograniczeniami
- zasadniczo podtrzymuje komunikację
- właściwe reaguje i odpowiada na większość pytań
- zazwyczaj wypowiada się w związku z pytaniami
|
2
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.
|
1
|
- nieustannie ma problemy w trakcie rozmowy
- wypowiedzi niewiele wnoszą do rozmowy
- ma duże problemy z odpowiedzią na pytania
- rzadko wypowiada się w związku z pytaniami
|
0
|
Ocena nie jest możliwa
|
Część B: Ocena szczegółowa
|
Umiejętności komunikacyjne
|
Elastyczność językowa, spójność, zwięzłość
|
Słownictwo
|
Wymowa, akcent, melodia zdaniowa
|
|
Student/ka …
|
Student/ka …
|
Słownictwo studenta/tki …
|
Student/ka …
|
5
|
- mówi płynnie i robi jedynie naturalne pauzy
- nie wymaga dodatkowej pomocy
- wypowiada się na temat
- podtrzymuje komunikację przy pomocy właściwych strategii interakcji
|
- wykorzystuje szerokie spektrum struktur zdaniowych
- buduje poprawne zdania
- formułuje spójne wypowiedzi
|
- jest obszerne
- jest używane właściwie w sposób ciągły
|
- wypowiada się w sposób w pełni zrozumiały
- używa właściwej wymowy i melodii zdaniowej
- sygnalizuje intencje komunikacyjne przy pomocy różnorodnej melodii zdaniowej
|
4
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 5.
|
3
|
- opóźnia wypowiedź szukając słownictwa
- wymaga sporadycznie dodatkowej pomocy
- wypowiada się zasadniczo na temat
- korzysta w pewnym stopniu ze strategii podtrzymywania komunikacji
|
- wykorzystuje odpowiednie struktury zdaniowe
- buduje przeważnie poprawne zdania
- formułuje przeważnie spójne wypowiedzi
|
- jest dostatecznie obszerne
- jest zasadniczo poprawne z nielicznymi przypadkami niewłaściwego doboru słów
|
- jest zrozumiały/a przy niewielkim wysiłku
- używa dostatecznie poprawnej wymowy i melodii zdaniowej
- nie zawsze sygnalizuje intencje komunikacyjne przy pomocy odpowiedniej melodii zdaniowej
|
2
|
Należy stosować w przypadku niepełnego spełnienia kryteriów do oceny 3.
|
1
|
- wypowiada się często z dłuższymi przerwami
- wymaga znacznej pomocy
- wypowiada się nie na temat
- rzadko korzysta ze strategii podtrzymywania komunikacji
|
- wykorzystuje bardzo ograniczone spektrum struktur zdaniowych
- wykazuje dużą niepewność przy korzystaniu ze struktur językowych
- rzadko formułuje spójne wypowiedzi
|
- jest bardzo ograniczone
- jest używane przeważnie niepoprawnie
|
- jest zrozumiały/a jedynie z dużym trudem
- używa wymowy, akcentu oraz intonacji w taki sposób, że treść jest z trudem zrozumiała
- sporadycznie używa melodii zdaniowej w celu zasygnalizowania intencji komunikacyjnej
|
0
|
Ocena nie jest możliwa
|
Ocena nie jest możliwa
|
Ocena nie jest możliwa
|
Ocena nie jest możliwa
|
Karta oceny studenta